, Będzin Grodziec Apteka 

Będzin Grodziec Apteka

Me.of designs

Temat: Kolej iwangorodzko - dąbrowska

Witam!


W wykazie z 1910 roku też tak mam.  Tylko Dąbrowa i żadnego nawet
przystanku.
Jednak rozkład z 1909 podaje Ząbkowice, Gołonóg, Dąbrowa, Stary Będzin,
Będzin,
Platforma Dietla (!!!), Sosnowiec. Ta platforma była gdzieś na wysokości
Fakopu.


Na wysokości Fakopu do dzis widać, że tor nieparzysty oddala się od
parzystego. Był tam przystanek osobowy. Ja spotkałem się z nazwą Gzichów,
ale Gzichów, to dzielnica Będzina i nie za bardzo mi to pasuje.


| Dużo się wyjaśniło, ale ciągle nie wiemy nic o szerokim torze od Babiej
| Ławy do


Lewy tor na dwutorowej Kolei Piekło - Grodziec był szerokości 1524 mm (!) i
miał długośc 11,5 wiorsty (12,25 km). Linia była zbudowana w 75% jeszcze
przed wybuchem I wojny światowej. Do budowy toru miały być wykorzystane
szyny z Kolei Nadwiślańskich, ale z powodu wybuchu wojny  nie dostarczono
ich. W październiku 1914 r. linia została poważnie uszkodzona przez wojska
niemieckie, prawie wszystkie mosty, szyny, zwrotnice wysadzono w powietrze.
Na wiosne 1915 r kosztem obu towarzystw odbudowano torowisko , oraz
przyczółki mostowe. Z przyczyn politycznych nie odbudowano toru o szerokości
rosyjskiej.  Linia Grodziec - Jowisz o długości 1,61 wiorsty (1,72 km)
zbudowana została w latach 1915 - 1916 i uruchomiona podczas I wojny
swiatowej w 1917 r. Nie zbudowano drugiego toru typu rosyjsjkiego
przewidzianego ukazem carskim z dn 7.08.1912 r. ze względu na zmiany
polityczne. Linia Strzemieszyce - Piekło łączyła Strzemieszyce Radomskie z
linią Piekło - Grodziec na dawnej stacji Piekło. Miała długość 7,25 wiorsty
(7,72 km). Przez pierwsze 4,2 wiorsty torowisko zbudowano równolegle jako
drugi tor na szlaku Strzemieszyce - Dąbrowa Górnicza. Prace budowlane na tym
szlaku rozpoczeto na podstawie ukazu carskiego z dn 14.07.1908 r. przez
pierwszego jej koncesjonariusza Schona i nie zostały ukończone w terminie.

Była tam jeszcze kolejka waskotorowa!

Źródło: Archiwum Państwowe w Katowicach

 Tam teraz jest chyba basen i jakiś ośrodek


zdrowia, albo apteka. Ta linia była zelektryfikowana, podobno jako
pierwsza
normalna prywatna w Zagłębiu.


Historia tej linii kolejowej opisywana była w Swiecie Kolei nr 4/1998

Pozdrawiam
Ryszard Rusak


Źródło: topranking.pl/1572/kolej,iwangorodzko,dabrowska.php


Temat: Kolej iwangorodzko - dąbrowska


Na wysokości Fakopu do dzis widać, że tor nieparzysty oddala się od
parzystego. Był tam przystanek osobowy. Ja spotkałem się z nazwą Gzichów,
ale Gzichów, to dzielnica Będzina i nie za bardzo mi to pasuje.


To poszerzenie kiedyś wyglądało, jak miejsce na słupy sieci trakcyjnej. Po
stronie Fakopu były 4 tory. Teraz słupy toru nr 2 stoją w miejscu zlikwidowanego
toru. Gzichów już w dwóch miejscach znalazłem (tu i dawniej DG) i żadne nie
wydaje się być właściwe. Między Ksawerą a Będzinem Miasto była kiedyś bocznica.
Gdyby tam był posterunek, to byłby on najbliżej dzisiejszego Gzichowa.

To może wiesz też, jak nazywał się posterunek, o ile taki był, na którym było
odgałęzienie ze szlaku Będzin - Sosnowiec do KWK Sosnowiec, gdzieś w okolicy
Fakopu. Później ten tor zaczynał się na stacji w Będzinie. Czy może od początku
tam się zaczynał?


| | Dużo się wyjaśniło, ale ciągle nie wiemy nic o szerokim torze od Babiej
| | Ławy do

Lewy tor na dwutorowej Kolei Piekło - Grodziec był szerokości 1524 mm (!) i
miał długośc 11,5 wiorsty (12,25 km). Linia była zbudowana w 75% jeszcze
przed wybuchem I wojny światowej. Do budowy toru miały być wykorzystane
szyny z Kolei Nadwiślańskich, ale z powodu wybuchu wojny  nie dostarczono
ich. W październiku 1914 r. linia została poważnie uszkodzona przez wojska
niemieckie, prawie wszystkie mosty, szyny, zwrotnice wysadzono w powietrze.
Na wiosne 1915 r kosztem obu towarzystw odbudowano torowisko , oraz
przyczółki mostowe. Z przyczyn politycznych nie odbudowano toru o szerokości
rosyjskiej.  Linia Grodziec - Jowisz o długości 1,61 wiorsty (1,72 km)
zbudowana została w latach 1915 - 1916 i uruchomiona podczas I wojny
swiatowej w 1917 r. Nie zbudowano drugiego toru typu rosyjsjkiego
przewidzianego ukazem carskim z dn 7.08.1912 r. ze względu na zmiany
polityczne. Linia Strzemieszyce - Piekło łączyła Strzemieszyce Radomskie z
linią Piekło - Grodziec na dawnej stacji Piekło. Miała długość 7,25 wiorsty
(7,72 km). Przez pierwsze 4,2 wiorsty torowisko zbudowano równolegle jako
drugi tor na szlaku Strzemieszyce - Dąbrowa Górnicza. Prace budowlane na tym
szlaku rozpoczeto na podstawie ukazu carskiego z dn 14.07.1908 r. przez
pierwszego jej koncesjonariusza Schona i nie zostały ukończone w terminie.


No i problem z głowy. Dziękuję.
Dwa tory od Strzemieszyc do Babiej Ławy oznaczają być może, że sama Babia Ława
powstała później. Dwa tory od Piekła do Grodźca to już całkiem nowość, choć jest
tam miejsce na dwa tory.


Była tam jeszcze kolejka waskotorowa!


Znów coś nowego.


 Tam teraz jest chyba basen i jakiś ośrodek
| zdrowia, albo apteka. Ta linia była zelektryfikowana, podobno jako
| pierwsza
| normalna prywatna w Zagłębiu.

Historia tej linii kolejowej opisywana była w Swiecie Kolei nr 4/1998


I koło tej apteki, jeszcze 4 lata, między drzewami temu stał sobie samotny
betonowy słup. ZTCP to słup sieciowy, chyba ostatni który się zachował, jednak
już bez żadnego osprzętu. Chyba tylko opaski metalowe na szczycie zostały.
Dawniej było jeszcze kilka starych słupów, ale metalowych, w rejonie posterunków
Łabędzka i Ksawera (piaskowa). Po tych chyba już śladu nie ma.

Jędruś.


Źródło: topranking.pl/1572/kolej,iwangorodzko,dabrowska.php